Thuiswerken aan de keukentafel

Thuiswerktips voor werkgevers en werknemers

Thuiswerktips voor werkgevers en werknemers.

Werken aan de keukentafel: zo hou je focus en ontspanning
 

Publicatiedatum: 19 juni 2020

Door: Nicole Hermans, expert op het gebied van work-life balance

Hoe maak je onderscheid tussen privé en werk wanneer je keukentafel ineens ook je werkplek is? Al weken lang zijn we thuis aan het werk. Gelukkig hebben veel mensen inmiddels een ritme gevonden, of iets dat erop lijkt. Toch spreek ik nog regelmatig mensen waarbij een scheiding tussen werk en privé ontbreekt. En dat zorgt voor stress en mentale onrust.
  

Irritante collega in je huis
Met schoolgaande kinderen was thuiswerken al best pittig te noemen, maar ook zonder kinderen is het allesbehalve makkelijk. Wat dacht je van 24/7 met je partner in een ruimte werken? Ineens blijkt hij die irritante collega die steeds rondjes loopt tijdens het bellen en is zij diegene die keihard op haar toetsenbord typt. Kortom: het is dan heel uitdagend om vrolijk en gefocust te blijven.

Geen eigen werkstek
Het helpt om een eigen werkplek te hebben waar je je in stilte terug kunt trekken. En waar je aan het einde van de werkdag je spullen kunt laten liggen zodat je er de volgende ochtend mee verder kan. Als je die luxe positie hebt, dan is dat fantastisch. Maar niet iedereen heeft dat voordeel …

Muesli eraf, laptop erop
Velen hebben nu de keukentafel als werkplek. ’s Ochtends wordt er ontbeten, ’s middags is het de lunchplek, ’s avonds staat het avondeten er te dampen. Oh, en tussendoor zou het de plek moeten zijn voor ultieme werkfocus en productiviteit. En laat die focus en productiviteit nu juist zoek zijn.

Daarom 5 tips voor een goede balans tussen werk en privé in jouw office@home én 5 tips voor werkgevers om hun werknemers te ondersteunen.
 

Wat kan je zelf doen?
 

1.    Start & Finish
Sta op tijd op, ga douchen en doe de kleding aan die je normaal naar je werk aan doet. Ontbijt en ruim daarna op wat bij ‘privé’ hoort. Tover de tafel vervolgens om tot je werkplek en luid de werkdag in. Start met een kop koffie achter je laptop of maak je to do lijst. Wat je ook doet: Zorg dat er een duidelijke start van de werkdag is.

En is het einde van de werkdag daar? Ruim je werkspullen weer op, leg je privéspulletjes terug op tafel en doe je relaxkleren aan. Zet een muziekje op of ga een wandeling maken. Laptop dicht. Telefoon uit. Hierna is het werk ook écht klaar.

2. Neem genoeg échte pauzes 
Gebruik je lunchtijd ook écht om te lunchen en ga in die tijd naar buiten om een frisse neus te halen. Je kan ook rustig in de tuin of het park gaan zitten met je bammetje. Weg van je computer en telefoon.

Neem tussen het werken door ook regelmatig micro beweegpauzes. Deze blokjes van 5 minuten plan je in je agenda. Doe een paar squats, jumping jacks of een dansje. Dat is een enorme boost voor je energieniveau en voor je creativiteit.

3. Vier je successen
Doel behaald? Vier het! Beloon jezelf. Haal een broodje bij de bakker, koop een bloemetje voor jezelf of neem ’s avonds een drankje terwijl je ontspant in bad. Je hebt het verdiend.

Teamprestatie geleverd? Maak er een online-teammoment van. Samen vieren is ook nog eens goed voor het teamgevoel.

4. Luister naar je lijf
Heb je hoofdpijn, slaap je slecht(er), ben je moe of krijg je andere ongemakjes? Misschien heb je toch last van stress. Bouw dan meer rustmomenten in en wissel daarbij af tussen momenten zonder beweging en mét beweging. 
Ga tijdens je rustmomenten offline. Ga in bad, lees een boek, maak een lekkere wandeling of ga een rondje fietsen.  

5. Werktijd is werktijd
Doe geen dingen die je ook niet op je werk doet. Ga niet stofzuigen en bel niet met je moeder. Bewaar dat tot het einde van de werkdag. Zo hou je focus en is de kans groter dat je al je taken gedaan krijgt.
 
 

Wat kan je als werkgever doen?
 

Als werkgever is het nu nog belangrijker om te letten op het welzijn van jouw medewerkers. Zowel op fysiek, emotioneel als mentaal niveau. Zeker als je langdurige uitval in de toekomst wil beperken.

1.    De werkplek
Het verplicht thuiswerken is nu een bijzondere situatie. Daarom kunnen we niet verwachten dat je als werkgever ineens voor iedereen arbo-gekeurde thuiswerkplekken regelt. Wél kan je de juiste informatie geven over hoe werknemers hun werkplek in kunnen richten. En waar nodig kan je ze voorzien van de juiste materialen.

Sommige medewerkers kunnen thuis niet goed werken door te veel drukte in de omgeving. 
Zorg dan dat er op kantoor toch werkplekken zijn waar deze medewerkers terechtkunnen. Of bied mogelijkheden in externe flexkantoren.

2. Maak afspraken
Wees realistisch over de verwachtingen met betrekking tot werkuren, productiviteit, bereikbaarheid en updates krijgen en maak hier afspraken over. Kijk daarbij ook naar persoonlijke omstandigheden. Zijn er kinderen thuis tijdens het werken? Of zijn er andere omstandigheden waar je rekening mee moet houden? Bespreek ook afwezigheid in de vakantie en hoe het werk dan wordt overgedragen. 

3. Houd contact
Blijf in gesprek met je medewerkers. Niet alleen over werk en productiviteit, maar ook over hoe het persoonlijk met ze gaat en of ze hulp nodig hebben. Stimuleer ook contact tussen werknemers. Zet bijvoorbeeld een WhatsAppgroep op of organiseer een online vrijmibo.

4. Een steuntje in de rug
Spreek je waardering uit en steek zo nu en dan een hart onder de riem. Dat kan bijvoorbeeld door een kaartje of een kleinigheidje te sturen. Het is nu extra fijn als er vanuit de werkgever steun en begrip wordt gevoeld. Ook dat betaalt zich terug in inzet en loyaliteit.

5. Heb vertrouwen
Iedereen doet zijn best. Natuurlijk ken je je pappenheimers en weet je bij wie je een extra vinger aan de pols moet houden. Maar zit er niet bovenop. Als je vertrouwen geeft, krijg je daar vaak inzet voor terug.

En of je nou werkgever of werknemer bent: let goed op elkaar en bied een luisterend oor waar nodig. Oók dat brengt balans.

Benieuwd naar meer tips? Bezoek de website van Nicole Hermans.