Dit zijn de cadeautrends in 2020

Dit zijn de cadeautrends in 2020

Dit zijn de cadeautrends in 2020

Home / Blog / Dit zijn de cadeautrends van 2020

We zijn alweer beland in het tweede kwartaal van 2020. Hoewel het ogenschijnlijk vroeg klinkt, is dit hét kwartaal waar de meeste bedrijven gaan nadenken over het einde- of nieuwjaarscadeau. Wat gaan we geven? Wat willen mijn medewerkers? Hoe geef ik een milieuvriendelijk cadeau? Daarom leek het ons interessant om een kijkje achter de schermen te geven. We vragen onze accountmanagers het hemd van het lijf: we gaan een stap terug in het verleden, maar blikken ook vooruit én brengen de verschillen (en daarmee de trends) aan het licht.

Trend 1: Kerstcadeau neemt af

Met bijna vijfentwintig jaar ervaring in de cadeauwereld durven we best te beweren dat we alles weten van mensen verrassen. Ons team van accountmanagers zit al tientallen jaren in het vak en ziet langzaam een verschuiving: de kerstcadeaus nemen af. Chantal vertelt: “Kerst was bij uitstek dé gelegenheid om een cadeau te geven. Door de jaren heen zien we voorzichtig een nieuwe trend: cadeaus door het jaar heen. Niet meer alleen om werknemers een fijne kerst te wensen, maar ook om iemand te complimenteren, te waarderen of te bedanken. Om een extraatje te geven bij het werven van nieuwe medewerkers, bij het binnenhalen van een nieuwe opdracht of als hart onder de riem. Een Pluim wordt steeds vaker ingezet.” 

Trend 2: Cadeau om medewerkers te behouden 

Steeds meer werkgevers begrijpen dat zij verantwoordelijk zijn om werknemers tevreden te houden. Niet andersom. Deze trend sluit naadloos aan op de eerste trend. En daar zijn we blij mee, want al sinds onze oprichting roepen we dat waardering juist het verschil kan maken. Patricia: “We horen van onze klanten dat ze willen laten zien hoe blij ze zijn met hun medewerkers. Het wordt moeilijker om personeel lang in dienst te hebben, want mensen hoppen steeds sneller van baan naar baan. Werkgevers wachten niet meer tot het einde van het jaar, maar begrijpen dat ze hun werknemers vaker moeten waarderen. Het bijzondere hiervan is: we krijgen ook vaak een terugkoppeling van de ontvangers. Ze vertellen ons hoe leuk het is om zo’n gebaar te krijgen.”

Trend 3: Voor een betere work-life balance

Een beetje extra waardering; zo simpel kan het dus zijn. En wie goed voor z’n personeel wil zorgen, denkt ook aan de state of mind van een werknemer. Het is geen geheim dat mensen steeds meer stress ervaren of praten over een hoge werkdruk.Ook de werkgever heeft dat in de gaten en weet dat een ontspannen medewerker beter tot z’n recht komt op de werkvloer. Juist door even een stapje terug te nemen en bewust van vrije tijd te genieten, kunnen mensen beter uitdagingen aangaan. Chantal: “Op de Pluim is ruimte voor een gepersonaliseerde boodschap. We zien hier steeds vaker woorden als ‘genieten’ en ‘ontspanning’ voorbij komen.” Patricia beaamt dit en vult aan: “De insteek van werkgevers verandert. Vroeger vlogen de standaardteksten en kerstgedichten ons om de oren. Tegenwoordig gaat het meer over wat een medewerker bereikt heeft, en dat het nu tijd is voor ontspanning.”

Trend 4: Duurzaam cadeau

Een ander verschil dat ons aanzienlijk opvalt is duurzaamheid. Daar waar vroeger een gigantisch kerstpakket werd gegeven (waarvan de producten vaak in de prullenbak belandden), kiest men tegenwoordig liever voor een cadeau met minder impact op het milieu. Chantal: “Mensen vinden het belangrijk dat iemand écht blij is met een cadeau zodat het niet in de kast eindigt of op een grote hoop. Daarom laten ze hun medewerkers zelf kiezen, zodat ze zeker weten dat het in de smaak valt en het niet verspild wordt.” Volgens Patricia denken bedrijven niet alleen na over de impact van het cadeau zelf, maar ook de manier waarop ze het geven. “Toen we de Pluim per e-mail lanceerden, stroomden de aanvragen binnen. Het is precies hetzelfde idee als de oorspronkelijke Pluim – je kunt hem nog steeds personaliseren – maar je ontvangt hem in je inbox. Ze kiezen er bewust voor om geen fysiek cadeau te geven en geen verpakkingsmateriaal te gebruiken.” 

Lang verhaal kort: onze tips

Op zoek naar een cadeau voor jouw medewerkers? Wacht niet tot kerst of het einde van 2020, maar waardeer hen het hele jaar door. Natuurlijk hoef je niet elke maand een Pluim te geven (hoewel we dat natuurlijk wel aanraden), maar af en toe iemand verrassen, waarderen, bedanken of complimenteren kan natuurlijk geen kwaad. Sterker nog: het draagt bij aan een betere work-life balance waardoor mensen bewust genieten van hun vrije tijd. En dat komt jou als werkgever ook ten goede, want uitgeruste medewerkers kunnen uitdagingen beter aangaan. En wil je het écht goed doen? Verstuur die Pluim dan per e-mail: dan hou je het milieu ook tevreden.