Kerstpakketten vol met producten werken niet

Maar liefst tweederde van de Nederlanders heeft liever een uitje dan een fysiek cadeau. Dit blijkt uit onderzoek van Pluimen, marktleider op het gebied van keuzecadeaus in vrijetijdsbestedingen.

In vergelijking tot de vroeger gekregen cadeaus, blijkt dat driekwart de beste herinneringen heeft aan de uitjes die men vroeger heeft ondernomen, terwijl slechts 5% de beste herinnering heeft aan cadeaus uit het verleden. “De kerstpakketten met wok- en sportthema’s zijn derhalve een desinvestering. Daar moeten we nu echt eens van af”, aldus Jan Willem Röder, directeur van Pluimen.

Nederlanders ontvangen liever een uitje cadeau dan een fysiek product

Röder: “ Ieder jaar geven ondernemingen tussen de 48 en 50 miljoen euro uit aan kerstgeschenken. En telkens rond de kerstperiode buigen werknemers zich over dezelfde vraag: “Wat geven we onze medewerkers en relaties als kerstgeschenk?” Het kerstgeschenk moet met name een blijk van waardering zijn. En wat doen we dan? We laten een doos samenstellen met een thema als “samen zijn”, sport of wokken. Uit ons onderzoek blijkt dat de fysieke cadeaus het niet goed doen. Mensen zoeken een geluksmoment en vinden dat in leuke dingen doen.“ Hij vervolgt: “Eigenlijk is het misschien wel heel simpel. Van een leuk uitje maak je een foto en die hang je als herinnering op. Een foto van je kerstpakket hang je niet op. Sterker nog we zijn blij dat de inhoud van het kerstpakket zo rond de zomer is opgegeten en als er nog etenswaren over zijn dan zijn ze bijna over de datum. Door iets te gaan beleven bouw je een mooie herinnering op waar je nog vaak aan terug zult denken.”

Mannen zijn geluksshoppers

Tweederde van de ondervraagden geeft aan dat het leven leuker wordt en men zich gelukkiger voelt door het ondernemen van uitjes. Slechts een twaalfde geeft aan dat voor hen het leven juist leuker wordt en ze gelukkiger worden door het kopen van producten. Opvallend is dat uit het onderzoek verder blijkt dat vrouwen die bekend staan als echte shoppers zich best kunnen inhouden. Het zijn juist de mannen die vaker aangeven eerder te winkelen in hun favoriete winkel voor een geluksgevoel (27%).

De belevenissen die de werknemers graag ervaren zijn:

Onderzoek downloaden als PDF