Slijmen met de baas: precisiewerk!

Over het fenomeen complimenten is al veel gezegd. En geschreven. Gesteld kan worden dat zowel het geven als ontvangen van complimenten velen van ons nogal stroef af gaat. Jammer, want complimenten kunnen worden gezien als sociale smeerolie. Zowel in de samenleving als op de werkvloer.

Volgens Roos Vonk, hoogleraar Sociale Psychologie, is slijmen eigenlijk een manier om krediet op te bouwen op de emotionele bankrekening. Ofwel: door aardige dingen over iemand te zeggen, krijg je sneller iets voor elkaar. Voorwaarde is wel dat je meent wat je zegt.

Angst

Ook op de werkvloer worden complimenten maar mondjesmaat uitgedeeld. Richting collega’s overheerst kennelijk de gedachte: je wordt ervoor betaald om uit te blinken. Dus waarom zou ik je daarvoor complimenteren? Het is logischer om je erop aan te spreken als je niet presteert. Dus: zie het maar als een compliment dat je géén verwijten naar je hoofd geslingerd krijgt. Nóg een tandje moeilijker lijkt het om een leidinggevende (baas, chef, afdelingshoofd) een pluim te geven. Angst om voor slijmbal uitgemaakt te worden, is daar ongetwijfeld debet aan.

 

Wisselgeld

Complimenten worden regelmatig gebruikt als wisselgeld. Als je maar lang genoeg complimenten zaait richting je leidinggevende (lees: de douane waar je langs moet om een betere functie binnen het bedrijf te bemachtigen), dan oogst je er vanzelf wel een keer succes mee. Andersom: het is gewoon niet handig om je auto steeds net voor de neus van je baas op die ene nog vrije parkeerplek te loodsen. Of het laatste kroketje uit de vitrine in de bedrijfskantine te graaien. Terwijl je je baas (die pal achter je in de rij staat) net hebt horen zeggen dat hij zich enorm verheugt op een broodje kroket.

Vijf slijmtips op een rijtje

Kun je wel wat credits bij je leidinggevende gebruiken, check dan onderstaande tips:

1) Onderbouw je compliment

Roep niet lukraak: “Wat een vondst om de creatieve inbreng van de afdeling zo efficiënt in te zetten”. Maar verdiep je vooraf in de aangebrachte verbeterpunten. Zorg voor een onderbouwde eigen mening.

2) Waak ervoor om alleen leidinggevenden complimenten te geven

Dat valt al snel erg op. Dus bezorg ook je collega’s af en toe een vitaminestoot in de vorm van een compliment. Bij de gezamenlijke lunch. Of de koffieautomaat. Trefwoord: laagdrempelig. Dat kan variëren van: “Jeetje, waar koop jij die leuke kleren toch altijd?” tot: “Wat een heerlijk gevoel voor humor heb jij toch!” Door zowel ‘naar boven’ als ‘naar beneden’ complimenten uit te delen, bouw je aan een grotere geloofwaardigheid.

3) Slijm gedoseerd

In wielertermen: hul je niet iedere dag in de leiderstrui van het complimentenklassement. Af en toe een compliment heeft veel meer impact dan iedereen dagelijks steevast Kanjer of Bikkel noemen. Voor je het weet ga je op de zaak als Erica Terpstra door het leven.

4) Let op je slijmhouding

Zorg dat je lichaamstaal je complimenten ondersteunt. Dat doe je vooral door oogcontact te maken met de uitverkorene. Dat lukt geheid niet als je met je rug of zijdelings naar de complimentontvanger toe staat.

5) Wees geen lammetje bij bedrijfsuitjes

Stel: je staat op de jaarlijkse bedrijfssportdag in de finale op het onderdeel tennissen. Opponent is je baas. Gouden tip is dan: probeer van haar / hem te winnen. Dus: kom niet met een tafeltennisbatje de baan op. Of zonder bespanning in je racket. Zelfs een blinde vink heeft dan door dat je je eigen kansen moedwillig aan het torpederen bent. Dat getuigt niet van een sterke persoonlijkheid. Trefwoord: slapjanus. Vuistregel: een kind laat je winnen. Je baas neem je (sportief) te grazen!

Succes!